Je bent net begonnen met je onderneming en nu is het tijd voor het bouwen van een website. Dit kun je zelf doen, maar je kunt het natuurlijk ook uitbesteden. Wat is het belangrijkste voor de bezoeker om te lezen en welke content wil je op de voorgrond zetten?
Bij het maken van een website zijn er veel voorkomende fouten die regelmatig terugkeren.
In dit blog laten we je zien welke 5 punten belangrijk zijn om deze fouten te voorkomen.
Navigatie
Bezoekers willen, wanneer zij jouw website bezoeken, zo snel mogelijk de informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Als ze het niet direct kunnen vinden, lang moeten zoeken en veel door moeten klikken, is de kans groot dat ze jouw website verlaten. Het is dus belangrijk om je website toegankelijk te houden. Bouw het eenvoudig op met een duidelijk hoofdmenu. Zet hierin de pagina’s en subpagina’s die op jouw site te vinden zijn.
Maak ook gebruik van ‘interne links’. Dit zijn koppelingen naar andere pagina’s binnen jouw website. Zorg dat ze snel en gemakkelijk door de website worden geleid om hun actie uit te kunnen voeren.
Verbergen contactgegevens
Dit is in de meeste gevallen een onbewuste fout. Veel bezoekers komen op je website en willen contact met je opnemen. Ze hebben een vraag, willen wat bespreken of zijn benieuwd hoe ze (in de toekomst) contact kunnen opnemen. Wanneer dit teveel moeite kost voor de bezoeker, verlaten ze je website. Hiermee kun je dus klanten verliezen.
De contactpagina beschikt over alle beschikbare contactgegevens. Daarnaast kan het geen kwaad om bijvoorbeeld een e-mailadres en telefoonnummer op meerdere plekken te zetten. Zoals: bovenaan in de header (menubalk), footer (onderaan de pagina) of in blogs. Je kunt ook kiezen voor buttons waar bezoekers met 1 druk op de knop jou kunnen mailen of bellen.
Call-to-action
Hierboven praten we over “buttons” waarmee je bezoekers gemakkelijk een actie kunt laten uitvoeren. We spreken over een Call To Action. Met een opvallend design en heldere boodschap in een button vertel je de bezoeker wat ze kunnen of moeten doen. Je kunt dit op verschillende plekken op de website plaatsen. Bijvoorbeeld:
“Klik hier voor het contactformulier”
“Bestel hier het gratis E-Book”
“Maak een afspraak”
“Meld je aan voor de online training”
Zet de bezoeker centraal
Op veel websites is terug te zien dat organisaties of bedrijven hun product/ dienst centraal stellen. Ze vertellen uitgebreid over wat ze verkopen of leveren.
De reden dat een bezoeker op jouw website komt is omdat ze een vraag hebben, een oplossing willen voor hun “probleem” of vraag. Daarom is het belangrijk dat zij op jouw website gelijk zien elke oplossing je hebt voor hun probleem of vraag. Als je er voor zorgt dat ze zich herkennen in een bepaalde situatie, blijven ze hangen. Vervolgens laat je ze zien wat het hen oplevert. Zoals de bekende quote luidt: “What’s in it for me?”
Gebruik van te groot en teveel beeldmateriaal
Voordat we hier dieper op ingaan: beeldmateriaal is absoluut een pré op jouw website. Het creëert sfeer en vertrouwen.
Gebruik alleen niet te veel of te grote afbeeldingen of video’s. Vaak wordt dit bij een stuk tekst geplaatst. Wanneer het teveel ruimte in beslag neemt, onderbreekt dit de teksten en leidt het af van de essentiële boodschap. Bezoekers raken afgeleid en kunnen de website verlaten.
Heb je mooie foto’s/video’s/beelden die je graag wilt showen op de website? Ga ervoor! Zorg alleen dat je het subtiel verwerkt in de website. Je kunt de bezoeker een voorproefje geven met enkele foto’s en ze de optie geven om verder te klikken naar bijvoorbeeld: galerij/ foto’s/ bibliotheek/gerealiseerde projecten etc.
Al deze tips zijn niet in één keer te implementeren. Doe dit stap voor stap. Het belangrijkste is dat de bezoekers snel en gemakkelijk door jouw website worden geleid, zij snel de informatie kunnen vinden die ze zoeken en contact met je kunnen opnemen. Dan ben je al een heel eind op weg.
Wil je dat wij met je mee kijken naar je huidige of nieuwe website? Neem dan gerust contact met ons op.
Veel succes!