De aandacht trekken van al jouw potentiële klanten kun je doen doormiddel van een gratis weggever. Je maakt iets wat jouw doelgroep super interessant vind en dit is op jouw website gratis te downloaden! Eerder schreven we al een blog over het laten groeien van je mailinglijst, daar benoemen we de gratis weggever. In deze blog gaan we daar wat dieper op in.
Hoe creëer je zo’n weggever? Wat is belangrijk om op te letten? Wij vertellen het je in slechts 4 stappen.
Waarom een gratis weggever?
Je wilt jouw mailinglijst laten groeien, daarvoor heb je e-mailadressen van potentiële klanten nodig. Veel mensen zijn voorzichtig met het zomaar achterlaten van hun gegevens. Daarom is het belangrijk dat je hen iets te bieden hebt. In ruil voor een e-book, whitepaper of cheatsheets laat de bezoeker zijn e-mailadres achter op jouw website. Je maakt content beschikbaar voor de bezoeker in ruil voor zijn of haar e-mailadres.
-
Soorten weggevers
Er zijn veel verschillende soorten weggevers die jij kunt creëren. Het ligt ook aan jouw bedrijf, product of dienstverlening en branche. We benoemen hier een paar voorbeelden.
- Checklist
- Stappenplan
- Video’s (bijvoorbeeld een gratis mini-training)
- Whitepaper
- Templates (hoe schrijf je een blog, hoe schrijf je een videoscript enz.)
Naast de normale weggevers kun je de bezoeker zich ook gratis laten aanmelden voor een webinar of podcast. Op deze manier geef je ook waarde weg, maar vanuit een ander perspectief. In dit gratis webinar ga jij natuurlijk een aanbod doen!
-
Boodschap
Je hebt de content, je hebt de weggever klaar staan. Je wilt hem nu online publiceren. Maar hoe ga je dit vormgeven?
Het is belangrijk om duidelijk te zijn in je boodschap naar de buitenwereld. Welke waarde heeft jouw weggever? Wat kan de bezoeker hierin terugvinden? Tot welke ontdekking komen ze na het downloaden?
Wees kort, krachtig en duidelijk. Bijvoorbeeld:
- Ontdek de 5 meest gebruikte e-mailtemplates
- In 10 stappen creëer je jouw marketingplan
- Met deze 3 tips bereik je jouw ideale klant
Hang er een duidelijk call-to-action aan vast en zorg daarbij dat de weggever een concrete belofte met zich meebrengt.
-
Social proof
Sociale bewijskracht werkt in je voordeel zodra je nieuwe (koude) potentiële klanten wilt bereiken. Is er bewijs dat je met jouw weggever mensen op weg hebt geholpen? Heb je positieve reacties? Deel het in je weggever. Het laat de bezoeker zien dat jouw waarde hen daadwerkelijk op weg helpt.
Mensen horen graag ergens bij en willen niet de boot missen. Laat zien dat jouw weggever al vaak gedownload is, benoem cijfers. Zo krijgt de lezer het idee: dit wil ik niet missen.
-
Hoe nu verder?
Je hebt alle inhoudelijke zaken op orde om jouw weggever de wereld in te brengen. De weggever kan je plaatsen op…
- Jouw website. Door de weggever op je homepagina te plaatsen, maakt de bezoeker gelijk kennis met jou en je bedrijf, dienst of product. Door de gratis weggever te plaatsen ziet de bezoeker dat ze gemakkelijk bij jou iets kunnen afnemen.
- Social media. Je weggever kun je plaatsen in de bio/ intro van je social media accounts. Dat is het eerste wat bezoekers zijn bij het scannen van je profiel.
- Betaalde advertenties. Zorg wél voor funnel die ook geld gaat opleveren. Want adverteren voor een gratis weggever heeft alleen zin als het natuurlijk klanten oplevert.
Nadat je de weggever online hebt geplaatst en mensen hun e-mailadressen achterlaten is het belangrijk om dit proces op gang te houden. Houd contact met jouw potentiële leads. Zet hier bijvoorbeeld een e-mailmarketing campagne voor in.
Wil je hier meer over weten? Lees dan hier onze blog over de voordelen van
e-mailmarketing en hoe je dit in kunt zetten.
Wil je meer weten over hoe je jouw marketingstrategie een boost wil geven? Stuur gerust een appje naar 0628834144 of mailtje naar info@youronlineboost.nl. We denken graag met je mee.