Social proof:  Wat houdt het precies in?
24 november 2020 

Social proof: Wat houdt het precies in?

Social proof: het is een bekende term in de online marketingbranche. Maar wat houdt het precies in? En hoe gebruik je social proof in jouw marketing?

Een voorbeeld… Je bent recent gestart als zelfstandig ondernemer. Al een aantal maanden ben je opzoek naar een partij die jou helpt bij het bouwen van je website. Je begint met Googelen en komt verschillende bedrijven tegen die jou hierbij van dienst zouden kunnen zijn.

Waar let je op bij het maken van een keuze tussen al deze partijen?

Je kijkt naar reviews, ervaringen van vorige afnemers. Je bekijkt de beoordelingen of testimonials op de website. Hoe beoordelen anderen mensen deze partij?

Wat vindt men van de diensten die geleverd worden?

Oftewel: kan ik een goede service verwachten?

 

Deze bovenstaande factoren die hiervoor van invloed zijn, noemen we social proof.

Sociaal bewijs van anderen die voor ons bepalen of we de juiste keuze maken.

 

Social proof is dus belangrijk om potentiële klanten te beïnvloeden doormiddel van positieve reacties op jou, jouw product of dienst. Wanneer eerdere klanten tevreden zijn, geeft het de potentiële koper vertrouwen om ook een aankoop te doen, of om met jou in zee te gaan

Social proof komt altijd vanuit de klant. Doordat social proof aanwezig is, zorgt dit voor een betrouwbaar beeld van jouw bedrijf.

 

Welke vormen van social proof zijn er die ook jij kunt gebruiken?

 

✅  Mening van een expert in de branche.
Doordat een deskundig persoon zijn of haar mening geeft over jouw product/ dienst, geeft dit vertrouwen.

✅  Mening van een bekend persoon

Een bekend persoon die jouw product of dienst steunt en hier positief over spreekt.

✅  Certificaten

Door te laten zien over welke certificaten jouw bedrijf beschikt, straalt dit professionaliteit en vertrouwen uit.

✅  Mening van de massa

Laat zien wat de massale activiteiten zijn:
Al x mensen hebben dit product aangeschaft.
Ons beste verkochte items is…

✅  Mening van een gebruiker

Wat vindt een (vaste) klant of gebruiker van jouw product of dienst?

✅  Mening van vrienden
Dit gebeurt wanneer mensen zien dat hun vrienden enthousiast zijn over jouw product of dienst. Dit heeft een positieve invloed.

 

Het inzetten van social proof is dus onmisbaar binnen de marketingactiviteiten in jouw business. Laat zien wat klanten zeggen over jouw product of dienst.

Krijg je een compliment of positief bericht binnen? Deel het met je netwerk. Daarmee bouw je vertrouwen en geeft het een potentiële klant misschien net dat ene zetje om wèl bij jou af te nemen.

Wil je meer informatie of hulp bij het opzetten van je marketingstrategie? Stuur dan gerust een berichtje naar info@youronlineboost.nl.

Reactie plaatsen